Hikayahuset.dk

Medarbejdere

Hos Hikayahuset besidder medarbejderne, relevant faglig baggrund – og en dybdegående viden og erfaring med vores teoretiske og metodiske tilgang, Mentalisering og Systemisk Narrativ.

Hikayahusets personalet er kendetegnet ved at være psykisk robuste og varme personligheder – som altid møder de unge med åbenhed og et smil, og dermed er varme i kropsproget samt anerkende i kontakten.

Vi deler alle samme børnesyn – og forstår at have fokus på kerneopgaven og den unges rettigheder. Vi forstår os på kunsten i at yde omsorg i en døgnramme – og har blik for udviklingen af et kærligt fællesskab.

Hver medarbejder, er ikke blot passioneret og engageret i arbejdet med målgruppen – men har desuden i særdeleshed, viden om målgruppen.  Viden ift. deres særlige behov for støtte, men også viden om hvilke signaler de unge kan sende.

Vi forstår, at målgruppens adfærd er et udtryk for noget og at betragter det derfor som enhver medarbejders største opgave at være nysgerrig og åben, i sin søgen efter at forstå hvad en given ungs adfærd er et udtryk for. Dette kræver blandt andet to ting af en medarbejder. Viden om målgruppen – samt et særligt børnesyn ift. at alle unge gør deres bedste, og at al adfærd er et udtryk for en intention.

Vi tror på, at det med sådanne personale – der møder alle børn med en anerkende tilgang og respekt for hver ungs autonomi – skabes nære og stabile relationer, der kan gøre de unge trygge. Ligesom at Mentalisering og Narrativ tilgang i det daglige, også vil være medvirkende hertil – særligt når de pædagogiske greb gøres eksplicitte igennem oprettelse af delmål.

Som en del af vores forståelse af de unge og målgruppen – forstår medarbejderne sig på arbejdet i nærmeste udviklingszone. 
Vi arbejder med at identificere triggere og andre signaler den unge sender når vedkommende har det svært eller er i en sårbar situation. Herigennem har vi blik for et udviklingsfremmende samspil – samt konfliktnedtrappende.
Netop at være i stand til balanceringen herom.  

Som en del af vores faglige tilgange – har vi altid blik for at gribe enhver lejlighed for de narrative samtaler. Samt samtaler ift. at tillære de unge hensigtsmæssige strategier eksempelvis igennem den mentaliseringsbaserede tilgang.

Scroll to Top